~Selamat Datang~

Followers

Sunday, April 18, 2010

petunjuk demi petunjuk...

bismillah..

Baru-baru ni kita dikejutkan dengan kematian pelawak terkenal, Din Beramboi. Kematian yang amat tidak disangka2 pd umur seawal beliau. kerana mentaliti 'melayu' kini beranggapan 'life begin at 40'... Hasilnya, kematian yg menjengah pd umur 43 thn.. Namun, takdir Ilahi sentiasa mengetahui yg terbaik. Walaupun kematian itu dianggap fitrah pd org yg sakit, tp cuba kita perhatikan dari sudut yg berbeza. 'Sakit' yg dimaksudkan membawa ke arah kematian itu datang tanpa diduga. Betol x? Din Beramboi yg sihat wal 'afiat pn tiba2 jatuh sakit dgn kehendak Allah SWT.


Begitu juga dgn kematian dua pupu saya yg bru berusia 15 tahun. bakal menduduki PMR tahun ini, telah kembali ke rahmatullah pd jumaat lepas..-al-Fatihah-


Dalam usia yg begitu muda beliau pergi meninggalkn dunia darul 'amal ini.. teringat aku pd satu firman Allah ta'ala dlm surah Ali-Imran : 185


185. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia telah beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

Ali-Imran : 185

-maaf font arab xdpt bt plak kali ini...harap maaf-

Insaf aku seketika. bimbang kalau esok bukan lg milik aku. maklumlah, maksiat yg bertambah2 membuatkan aku rsa tkut sedangkan persediaan yg xseberapa..





Pg ini, 18hb april 2010. front page Berita Harian terbentang kematian Achik Spin yg maut kemalangan. Masya-allah. satu lg kematian pemuda kita. beliau pergi ketika berumur 28 thn. Mudanya...
Meninggalkan isteri dan keluarga dlm keadaan beliau masih diperlukan -tenaga muda-...
Lagi lah bertambah keinsafan kerana bimbang aku sendiri pulang ke rahmatullah ketika menulis post ini..

Pesanku buat muda-mudi di luar sana. JANGAN MENJANGKA KALIAN MAMPU HIDUP LAMA DAN BERTAUBAT DI USIA TUA...! sedangkan terlalu banyak petunjuk dari Pencipta kpd kita untuk berubah.

Wahai shbt2 aku.. marilah kita bertaubat dan mengumpul amalan kita sbg persediaan menuju Ilahi.. betapa hinanya diri kita ini shbt2... INSAFLAH KALIAN....!!!

Wallahu'alam...

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails